Dansk supermarkedskæde dropper plastikposen

I et år har en kendt, dansk supermarkedskæde testet løsninger på, hvordan de kan komme plastikaffald i naturen til livs. De mest effektive løsninger udbredes nu til hele landet, og det betyder blandt andet, at vi skal sige farvel til en velkendt, lille plastikpose, som har været en fast bestanddel i bybilledet gennem mange år.

Plastik skal ikke ende i naturen. Sådan lyder dagligvarekæden Nettos ambition, og derfor har butikken igennem det sidste år blandt andet introduceret og testet en ny løsning på bæreposer, der skal sikre mest mulig genbrug af plastik.

Og resultatet er markant. I Netto på Fyn og Bornholm, hvor kæden som led i en test af pant på bæreposer har indstillet salget af den lille gule plastikpose, er det samlede salg af plastikposer faldet med over 25 procent. Og det har tilsyneladende ikke generet kunderne.

Løsningen bliver landsdækkende

Derfor vinker Netto nu farvel til de små, velkendte plastikposer, som har været en fast bestanddel i bybilledet gennem mange år, i alle landets butikker. Det fortæller Michael Løve, der er direktør i Netto, i en pressemeddelelse.

– I Netto ønsker vi, at vores poser bliver genbrugt mest muligt, og det er den lille pose mindst velegnet til. I vores test på Fyn og Bornholm har vi oplevet, at kunderne er blevet bedre til at bruge deres poser flere gange, og at vi derfor sælger markant færre. Den udvikling vil vi gerne skubbe yderligere på og udvide til resten af landet. Derfor siger vi nu farvel til den mindste Netto-pose i samtlige af vores butikker, siger han. 

Bruger genbrugsplast i stedet 

I stedet for den lille pose erstattes den nuværende store pose af en ny, som er fremstillet af 80 procent genanvendt plast. Desuden lanceres et indkøbsnet af 90 procent genbrugsplast i landets mere end 500 butikker. Samlet set vil denne ændring føre til en besparelse på cirka 69 tons ny plastik om måneden.

Som en del af de lokale plastikpose-tests på Fyn og Bornholm har Netto også testet en pantløsning, hvor kunderne har kunnet aflevere deres brugte Netto-poser i butikkerne. Det er dog ikke lykkedes Netto at finde en effektiv håndtering, der gør, at initiativet kan bredes ud til hele landet på nuværende tidspunkt.

WWF Verdensnaturfonden

Supermarkedskæden samarbejder tæt med WWF Verdensnaturfonden i indsatsen for at komme plastikaffald i naturen til livs. I WWF glæder man sig meget over, at det lykkedes at gøre flere og effektive løsninger landsdækkende.

– Vi er glade for, at Netto nu dropper de små poser, som ofte ender i naturen eller i kraftværkernes flammer. Samtidig er jeg naturligvis ærgerlig over, at pant på poser ikke lige fungerer i Nettos regi. Men pilotprojektet viser tydeligt, at pant bedst sikrer, at flest poser bliver genanvendt og ikke ender i naturen. Derfor håber jeg, at andre virksomheder eller brancher, hvor pant vil fungere, tager faklen op. Samtidig ser vi frem til at præsentere de næste tiltag sammen med Salling Group, der vil redde endnu flere dyr fra plastikdøden, siger Bo Øksnebjerg, Generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Mest læste artikler