Tusindvis af danskere får unødig høj varmeregning

Varmespild er en del af hverdagen i mange danske hjem. Du kan dog selv sørge for at regningen og varmespildet ikke løber løbsk. Læs her, hvordan du gør.

service på varmepumpe

Kun hver fjerde boligejer har en fast aftale om løbende at få tjekket sin varmeinstallation og dermed sikret, at den fungerer korrekt. Det viser en befolkningsundersøgelse fra YouGov og TEKNIQ Arbejdsgiverne. Det skriver TEKNIQ i en pressemeddelelse. 

– Vi ved af erfaring, at løbende service er den bedste måde at forebygge energispild og unødvendigt store varmeregninger på. Derfor er det også ærgerligt, at så relativt få boligejere har indgået en fast serviceaftale om fx at få efterset deres fjernvarmeinstallation eller gasfyr, til trods for at det ofte vil være en beskeden udgift, siger Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, og uddyber:

– Du skal betragte det lidt som service af din bil. De fleste gange vil der ikke være noget større at reparere. Men ved at få foretaget de løbende justeringer, fanger du fejlene, før de bliver store, og du sørger samtidig for, at alt kører optimalt, så du får mest muligt ud af varmekilden.

Han håber dog, at billedet vil ændre sig i takt med, at stadig flere danskere udskifter deres oliefyr og naturgas med eksempelvis en varmepumpe. I den forbindelse vil de fleste installatører nemlig tilbyde en serviceaftale sammen med installationen af den nye varmepumpe. Hvis det mod forventningen ikke skulle ske, så opfordrer Troels Hartung danskerne til, at de selv sørger for at indgå en serviceaftale.

Mest læste artikler