Da æteparret Lene og Sven Grønlykke i 1971 åbnede Falsled Kro med tårnhøje gastronomiske ambitioner, var det en milepæl.
Den sydfynske kro blev – uden at betegnelsen blev brugt dengang – provinsens første gastrokro. En kro, hvor den traditionelle, solide danske kromad blev skiftet ud med gourmetmad på så højt et niveau, at folk rejste langvejsfra til kroen for madens skyld.
I dag er Falsled Kro bestemt ikke længere alene om det høje niveau langt fra København. Faktisk er der næppe den egn i Danmark, som ikke har en gastrokro eller et badehotel, hvor det er gourmetmad, der er omdrejningspunktet.
Madkulturen i Danmark har udviklet sig
Danskernes madkultur har ændret sig, siger Jonas Kjær, der er cheføkonom i Horesta, hotellernes og restauranternes brancheforening.
– Gastronomi er blevet folkelig. Du kender det sikkert også fra dig selv og din egen omgangskreds. Det er blevet acceptabelt at gå op i mad, også på den nørdede måde. Og der er flere, som bruger penge på god mad og på at gå ud at spise i den højeste klasse. Vi bruger flere penge, når vi går ud. Det er en oplevelse, vi gerne vil give os selv, siger han.
Smagsløgene bliver forkælet i ferien
Interessen for at spise godt gælder ikke kun på ferien. Men særligt når vi har ferie eller lang weekend, vil vi gerne forkæle os selv, og så går turen mod gastrokroen eller badehotellet i skønne omgivelser, hvor der også er plads til at slappe af eller gå en lang tur langs stranden eller i skoven.
Det er imidlertid ikke kun på overnatningsstederne og toprestauranterne, at interessen for god mad mærkes. De seneste årtier har madglæden erobret Danmark, og det gælder ikke mindst i ferielandet, hvor interessen for det autentiske og oprindelige og de gode råvarer har fået lokale fødevarefestivaler til at skyde op som asparges i maj.
Fødevarefestivaler over hele landet
Læsø fejrer jomfruhummeren, Odense øllet, Filsø de gode råvarer, Hirtshals sildene, Ebeltoft æblerne, Løgstør og Juelsminde muslingerne og Danmarks største fødevarefestival, Copenhagen Cooking and Food Festival, trækker titusindvis af gæster til de mange særlige arrangementer den sidste uge af august.
– De forskellige dele af Danmark og branchen er dygtige til at bruge, at vi gerne vil mærke det autentiske, det lokale. Antallet af mennesker, der kan og vil betale for en michelinoplevelse, er trods alt stadig begrænset, men i lagene under er der opstået et langt større udbud og en langt større variation end nogensinde før, siger Jonas Kjær, der peger på flere årsager til, at mad er blevet så afgørende en del af vores liv og ikke mindst ferieliv.
Sundhed, smag og sociale medier
– For nogle er det et spørgsmål om sundhed. Andre tænker mere i bæredygtighed og dyrevelfærd, mens atter andre først og fremmest lægger vægt på smagen og oplevelsen, forklarer Horestas cheføkonom – og fortsætter:
– Men der er ingen tvivl om, at medierne også har hjulpet til. Gastronomien er i TV, og når danske kokke vinder medaljer internationalt, bliver det også vist. Dertil kommer, at vi i høj grad også profilerer os på de sociale medier og lægger billeder op af vores mad, og det skubber yderligere til interessen, siger Jonas Kjær.
Gastro-oplevelser i sommerlandet
Efterhånden har alle dele af Danmark en eller flere gastrokroer eller andre muligheder for at kombinere et måltid af høj klasse med overnatning – hvilket kan være rart, hvis du gerne vil drikke vin eller øl til maden.
Sådan finder du de gode steder
Michelins guide
Skal det være toppen af poppen, er Michelins guide god. Kig også efter laget lige under stjernerne – markeret med en tallerken. Det er mad af høj klasse til prisen. I alt er der 99 restauranter i Michelins guide for Danmark, hvoraf de 27 har en eller flere stjerner.
White Guide
White Guide anmelder hver restaurant grundigt. Fornemste udmærkelse er betegnelsen ‘global mesterklasse’ og dernæst ‘mesterklasse’, som i alt 52 danske restauranter – heraf flere gastrokroer – i guiden har gjort sig fortjent til.
Danske badehoteller
Flere af de danske badehoteller har et højt gastronomisk niveau.
Smagen af Fyn
Går turen til Fyn, kan du med fordel tjekke Smagen af Fyn, der foreslår flere ruter gennem det velsmagende landskab.
Gourmetruten
Gourmetruten er en lille samling danske kroer og hoteller, der lægger vægten på det kulinariske.
Gastro-tendenser
Konsulentvirksomheden Nørgaard Mikkelsen fremhævede sidste år 12 fødevaretendenser, eksempelvis:
- Hood Food – mad fra nabolaget
- Vi kan lide det autentiske som de danske egnsretter og lokale råvarer.
- Cool Classics
- Nyfortolkninger af det kendte, for eksempel mormormad og klassisk kromad med et moderne tvist.
- Gastro Moments – små øjeblikke af luksus
- Eksempelvis den håndlavede is og det langtidshævede brød på specialmel.
- SoMeating
- Mad, vi har lyst til at vise på sociale medier