På cykel- eller vandretur ad nedlagte jernbaner

Pump cyklen eller hop i vandrestøvlerne og oplev Danmark på en sjov og anderledes måde. Mange kilometer nedlagt jernbane fungerer i dag som naturstier og kan i dag bruges af cyklende eller vandrere.

Twitter Print

 

Minder fra en svunden tid

Danmarks første jernbane så dagens lys i 1847 og kørte på strækningen mellem København og Roskilde. Siden fulgte den ene banestrækning efter den anden, men efter Anden Verdenskrig blev de fleste baner langsomt udkonkurreret af busser og biler.

De fleste strækninger ligger der endnu som minder fra en svunden tid, men heldigvis er mange af dem i dag blevet omdannet til naturstier, som vandrere, cyklende og ridende kan få glæde af.

Stier med svage stigninger og fald

Der er over 1000 km nedlagt jernbane i Danmark, der er udlagt som natursti, så der er nok at vælge imellem. Og fordi stierne kun har meget svage stigninger og fald er de som skabt til vandre- og cykelture. De fleste løber i fredelige omgivelser, langt fra bilos og bilstøj. Det gælder fx ”Turen over den jyske prærie”, mellem Grindsted og Langå, der med sine 115 km er en af de længste, nedlagte banestrækninger i Danmark.

Du kan se flere spændende turforslag her

Tag en tur på skinnecykel

På mange nedlagte jernbanestrækninger ligger skinnerne der endnu. I de fleste tilfælde som tilgroede, rustrøde spor, men enkelte strækninger bliver holdt ved lige og er stadig i brug. Dog ikke af brusende lokomotiver, men af skinnecykler, hvor man selv må trampe i pedalerne for at komme frem.

Det er en sjov oplevelse for både børn og voksne, som man ikke må snyde sig selv for, hvis man er i nærheden. Du kan blandt andet skinnecykle på Vestfyn mellem Assens og Tommerup, men også på flere strækninger i Jylland.

Læs mere om skinnecykling i Danmark her

Twitter Print

Mest læste artikler