Sådan undgår du skader når du går i haven

Hvert år sker der omkring 8.000 haveulykker i Danmark. Læs hvornår chancen er størst for at komme til skade, og få fysioterapeutens råd til, hvordan du bedst mulig undgår ulykkerne i haven.

Twitter Print

Vi er nu gået marts i møde, og foråret kan for alvor endelig begynde. Så snart solen begynder at vise sine stråler, begynder de fleste af os, at liste ud i haverne, for at rydde op fra vinteren, og gøre den ordentlig klar til sommeren. 

Men ifølge fysioterapeuten Niels Honore, er vi nødt til at tage den lidt med ro, og starte stille og roligt op.

Flere af havearbejdets opgaver består jo af flere fysisk hårde opgaver, og har du ikke været på de daglige gåture i vinterens kolde vejr, eller sneget dig op i det lokale træningscenter, skal din krop langsomt vækkes fra sin vinterhi, hvis du skal undgå de alvorlige ulykker og varige skader. 

Husk pauser og pas på de tunge redskaber

Udover skavankerne i ryg og skulder, som er forårsaget af havearbejde, kan ulykkerne udvikle sig til nogle af de mere alvorlige, som kræver indlæggelse.

Det er ofte i sammenhæng med, når vi skal trimme med den tunge hækkeklipper, slå græsset med plæneklipperen, eller står højt oppe på stigen, for at nå grenene på træet, der skal beskæres.

Derfor er det vigtigt, du lytter til din krop, og holder de nødvendige pauser. Ulykkerne sker nemlig, når musklerne begynder at svigte.

Mændene er specielt udsatte

Mange mænd har ofte et stort gåpåmod, og sætter måske forventningerne lidt for højt, når det gælder havearbejdets ugefordeling. Det viser sig, at mændene er dobbelt så uheldige som kvinder, og oftest er i alderen 50-55 år. Samtidig er uheldet oftest ude om søndagen.

Ambitionerne kan nemlig være store, og bestemmer du dig for, at alt havearbejdet skal klares på én dag, kan det udmatte kroppen.

– Jeg bliver altid imponeret over vores gåpåmod og optimisme, når det kommer til forårshaven. Det hele kan fikses på en enkelt søndag, og jeg kan da sagtens flytte den 40 liters havekrukke alene, siger Niels Honore i en pressemeddelelse fra FysioDanmark og fortsætter: 

– Det er rigtig godt, at vi kommer ud og får gang i kroppen, men vi skal passe på, at vi ikke præsterer over evne. Det er ofte årsagen til at det gir et smæld i ryggen, eller vi træder forkert på stigen.

Tag derfor hellere en ting af gangen, og giv din krop mulighed for at komme godt i gang, uden overbelastninger. 

Sådan kommer du i gang med havearbejdet, og undgår uheldene

  1. Start langsomt ud og arbejd din vej op
  2. Mærk efter og lyt til din krop, når du har brug for en pause
  3. Fordel haveopgaverne ud på ugens dage, for mindre belastning
  4. Ligesom en tur i fitness, er havearbejde også træning for kroppen. Derfor kan det være en god idé, at opvarme kroppen først
  5. Pas på de tunge løft, og vær varsom med arbejde der kræver, at armene er over skulderne
  6. Gør din krop mere modstandsdygtig med regelmæssig træning
Twitter Print

Mest læste artikler