Grønne hits

Solen er svag, men disse vitaminrige frugter og grøntsager smager af solskin.

Tekst og foto: Birgitte Svennevig, idényt nr. 1, 2006

Rosenkål:
Små grønne og faste hoveder (sideskud), der sidder på kålplantens stamme. Rosenkål tåler frost, de smager bedst, når de har fået den første nattefrost. Sauter eller kog kålen, og dæmp den lidt bitre smag med et drys hakkede hasselnødder eller lidt revet muskatnød.

Sæson: Nov.-feb. (danske).
Opbevaring: Helst ved ca. 0° og med god luftcirkulation. I køleskab ca. 1 uge, men de må ikke opbevares sammen med tomater, æbler eller pærer. Rosenkål kan fryses efter ca. fem minutters blanchering.
Vitaminer: Kostfibre, vitamin B6, C-vitamin, folat, kalium.

Pomerans:
Ligner appelsinen, men er bitter. Giver god smag i marmelader. I tørret form som krydderi i snaps, brød og kager.
Sæson: Dec.-mar. (udl.).
Opbevaring: 2-3 uger ved stuetemperatur.
Vitaminer: C-vitamin, antioxidanter.

Glaskål eller knudekål:
Er blå eller lysegrøn og har hvidt kød. Riv glaskålen i salaten, eller kog den, fx i en stuvning eller suppe. Hvis skrællen er slatten, skal den fjernes før brug.
Sæson: Sept.-mar. (danske).
Opbevaring: 10-14 dage i køleskab.
Vitaminer: B- og C-vitamin.

Ræddike:
Den kan være hvid, rød, sort, rund eller kegleformet. Skrællen fjernes før brug. Indholdet af sennepsolie giver en lidt skarp smag. Brug den rå i salater, eller lad den simre med i supper og sammenkogte retter.
Sæson: Sept.-mar. (danske).
Opbevaring: Ved 0-4° i 2-4 måneder. Ved 20° i ca. en uge. Opbevares bedst i kule.
Vitaminer: C-vitamin.

Flest C-vitaminer
Guava:
Sydfrugt på størrelse med en pære. Frugtkødet er hvidt/gulligt/lyserødt med små kerner i centrum. Spis guavaen naturel eller som tilbehør til is og kager. Guava indeholder pektin, der giver marmelade en god fast konsistens, husk dog at si kernerne fra. Kan også koges ind med sukker til en fast masse, der kan skæres i skiver og serveres som konfekt eller pålæg.
Sæson:
Sept.-mar. (udl.).
Opbevaring:
Ved 8-10° i ca. tre uger.
Vitaminer:
C- og A-vitaminer, fosfor, jern og kalcium. Indeholder 4-5 gange mere C-vitamin end citrusfrugter.
Pinterest Instagram Print

Mest læste artikler