Boligmarkedet buldrer derudaf, og det betyder, at rigtig mange danskere skriver under på diverse købsaftaler og boliglån. Men for rigtig mange kan det være svært at gennemskue, hvad der er op og ned i lånetilbuddet. Med begreber som hovedstol, kurssikring, debitorrente og bidragssats, skal man holde tungen lige i munden. Fra oktober måned blev det derfor et krav for banker og realkreditinstitutter at inddrage et “simpelt låneoverblik” i lånetilbuddet. Det skriver DR.
Låneoverblikket skal gøre det lettere og mere overskueligt for forbrugerne at forstå deres lån og det, de skriver under på. Fremover skal alle lånetilbud, ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, indeholde fem centrale nøgletal:
- Hvad du i gennemsnit skal betale før skat hver måned de første 12 måneder.
- Hvad banken/realkreditinstituttet/ejendomskreditselskabet tager i gebyr for oprettelse af lånet.
- Hvor meget du betaler i bidrag til realkreditinstituttet/rentetillæg til banken de første 12 måneder.
- Hvad du samlet skal betale tilbage i lånets løbetid.
- Hvad debitorrenten og de årlige omkostninger er i procent (ÅOP).
Gennemsigtigt og konkurrenceøgende tiltag
En undersøgelse foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at et simpelt overblik, som er skrevet i et forståeligt sprog, hjælper forbrugeren med at forstå lånet. Tanken bag er altså at gøre det lettere for forbrugeren at sammenligne lånetilbud på tværs af banker og realkreditinstitutter. Det har den tilsigtede konsekvens, at det kan bidrage til at øge konkurrencen på markedet. Det fortæller Flemming Steen Nielsen, kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
– Hvis vi kan få forbrugerne til at være mere aktive på det her marked, så skal udbyderne kæmpe om deres gunst. Dermed forbedres både pris og services for forbrugeren, siger Flemming Steen Nielsen.
Interesseorganisationen Finans Danmark ser også positivt på det nye tiltag. De værdsætter det, der kan gøre det lettere for forbrugeren at navigere rundt i de mange forvirrende informationer omkring boliglån.