Puljen er tom: Kritik af ansøgningsproceduren til Bygningspuljen

13 timer – mere skulle der ikke gå, før Energistyrelsen lukkede for muligheden for at søge den såkaldte bygningspulje, der er tilskud til at energirenovere boligen. De 250 millioner kroner var væk på et halvt døgn, og rigtigt mange ansøgere sad forgæves ved computeren, fordi IT-systemerne ikke kunne håndtere det massive pres. Det skaber frustration hos både ansøgere og virksomheder

13 timer – mere skulle der ikke gå, før Energistyrelsen lukkede for muligheden for at søge den såkaldte bygningspulje.

Foto: Getty Images

Bygningspuljen er populær – faktisk så populær, at den nu er endt med at skabe frustration hos mange danskere. Puljen kan søges til energirenovering af boligen, og da årets første ansøgningsrunde åbnede, gik der blot 13 timer, inden samtlige midler var søgt. Uden at mange overhovedet fik mulighed for at komme i betragtning. Det mærker man hos blandt andet Energihuset Danmark.

”Vi har mange kunder, som ringer frustrerede til os. De sad i kø i timevis ved computeren uden at komme ind. Det er kunder, der har anskaffet sig det påkrævede energimærke for at søge, så det er klart, at de føler sig snydt, når de så ikke engang har fået muligheden for at sende en ansøgning,” siger partner i Energihuset Danmark Ole Sondrup i en pressemeddelelse.

Energihuset vil derfor nu rette henvendelse til Energistyrelsen med henblik på at få ændret ansøgningsproceduren.

”Vi tager nu kontakt til styrelsen med henblik på at få en konstruktiv dialog omkring måden at ansøge på. Vi føler selvfølgelig, at vi som talerør for vores kunder og danskerne, har et ansvar for at komme på banen her,” siger Ole Sondrup.

 Han vil lægge op til en konkret ændring, der vil komme flere ansøgere til gode.

”En optimal løsning ville være, hvis man fladede ansøgningsprocessen ud, så den strakte sig over en længere periode. Det ville betyde, at borgere ville kunne ansøge i fred og ro og dermed komme i fair betragtning. Først-til-mølle-princippet fungerer ikke i den her sammenhæng, hvor folk bliver efterladt i et IT-system, der ikke er gearet til mængden af ansøgere. Det skaber bare unødig frustration,” mener Ole Sondrup.

Ændrede procedurer op til ansøgningsrunde

Energistyrelsen har allerede ændret procedurer i forhold til seneste ansøgningsrunde i oktober 2020. Her blev puljen tømt på blot fire dage, hvorfor det blev besluttet at udvide antallet af årlige ansøgningsrunder fra 1 til 3.

Den hurtige lukning af den netop overståede ansøgningsrunde betyder, at rigtigt mange mennesker nu står i en situation, hvor de er berettiget til tilskud men ikke har fået det. Og det betyder, at vi med stor sandsynlighed kommer til at stå i en lignende situation, når puljen åbner til en ny ansøgningsrunde efter sommerferien.

”Hvis vi ikke får ændret den her ansøgningsprocedure, så forudser jeg, at vi kommer til at stå her igen, når næste pulje åbner til august. Vi oplever en kæmpe interesse for den her pulje hos vores kunder, og den interesse bliver jo ikke mindre,” siger Ole Sondrup.

For at søge Bygningspuljen skal du være i besiddelse af et gyldigt energimærke. Der kommer to yderligere runder i 2021, og puljen løber frem til 2026.

Twitter Print

Mest læste artikler