10 ting i dit hus, der gør dig træt

Her er synderne, som er skylden til, at du ikke kan komme op om morgenen. 

Twitter Print

 

Bliver du ved med at gabe til langt ud på dagen? Så er det måske på tide at gå på jagt efter årsagen til, at du føler træt. Flere af synderne kan let have noget at gøre med din boligindretning eller med gadgets, der ellers skulle gøre din hverdag nemmere.

Følg os i vores jagt på ting i din bolig eller i din livstil, der kan være årsagen til din manglende søvn. 

1. Dit rod

Selvfølgelig sparer du tid ved ikke at rydde op i dit rod, men måske er det alligevel årsagen til, at du samlet set føler dig mere udmattet. Det har en videnskabelig undersøgelse fra Princeton univerisitet i USA faktisk vist. Den mentale energi, du spilder på at ærgre dig over dit rod, forårsager stress – og mangel på søvn.

2. Søvnige blå vægge

Blåt er godt, når man skal sove. En undersøgelse hos Travelogde har dokumenteret, at folk, der sover i blå soveværelser i gennemsnit sover bedst om natten.

Blå vægge får nemlig generelt dit hjerte til at slå roligere, og dit blodtryk til at falde. 

Blåt er derimod af samme årsager ikke godt i alle mulige andre rum end soveværelset, hvis du gerne vil have noget for hånden i løbet af dagen.

3. Dit TV

Både TV’et og iPad’en sender deres billedsignaler på blå bølgelængder, og de er med til at nedsætte din hjernes produktion af melatonin. Melatonin er det stof, der får dig til at føle dig træt, og som hjælper dig med at lulle dig i søvn. Med for meget skærmtid, inden du skal sove, risikerer du at få en mere hakkende – og dermed kortere – nattesøvn.

4. Kaffemaskinen

Kaffe gør vågen. Men virkningen aftager hurtigt, og så bliver du bare endnu mere træt, end du var i forvejen. Resten af dagen er du så i underskud, undtagen i de korte intervaller, hvor du rider på energibølgerne fra den næste kop kaffe.

Du kan selvfølgelig være en af de få, der er sådan genetisk indrettet, at de faktisk bliver trætte af kaffe. Så må du finde en anden synder end kaffen som årsag til din manglende søvn.

5. Dit barskab

Alle har prøvet at falde i søvn midt i en brandert. Så det er ikke for at sige, at barskabet skal have skylden for, at du ikke kan falde i søvn. Du vil i hvert fald med alkohol i blodet sove tungere i den første del af natten.

Problemet opstår i anden halvleg. Her vil din søvn blive mere urolig og mere uregelmæssig – og så vil du ofte vågne udmattet op om morgenen. 

6. Din duftlampe

Nogle dufte er gode at sove på, andre er gode at blive friske på. En undersøgelse har vist, at navnlig lavendel i duftlampen virker afslappende. Det er fint, når du skal sove, men knapt så godt, hvis du har lavendel i duftlampen om dagen, når du skal være frisk. Brug hellere mint eller citrusolier om dagen, når du skal præstere noget.

7. Junkfood

Mad pakket med hurtige kulhydrater, fedt og sukker kan give dig et peak af energi, men virkningen er kortvarig, og trætheden indfinder sig hurtigt. Så er det om tage en morfar eller ned i kiosken efter mere slik – og så kører karusellen. 

8 Thermostaten

Den ideele temperatur i soveværelset er 15-20 grader. Hvis det også er temperaturen i dit hus om dagen, kan det være, din krop tror – at nu skal du sove. Se vores tips til, hvordan du opnår den ideelle temperatur i hjemmet.

9. Mobiltelefonen

Husker du at slukke for mobilen om natten? Det er der i gennemsnit 20 procent af de 19 til 29 årige, der glemmer, viser en undersøgelse. Så derfor vågner de om natten af en opringning, en e-mail eller en opdatering af en app. Den afbrudte og forkortede søvn kan hævne sig med træthed dagen efter. 

10. Gardinerne

Masser af sollys i løbet af dagen er et godt udgangspunkt for en lang, rolig nattesøvn. Det har et studie af folk, der arbejder med eller uden vinduer, vist. Dem, der får rigeligt med lys i løbet af dagen, sover i gennemsnit 46 minutter længere om natten. 

Twitter Print

Mest læste artikler