Indret dit soveværelse rigtigt, og få en god søvn

Indretningen af soveværelset betyder meget for din nattesøvn. Kan du ikke sove, kan det skyldes noget så banalt som indretningen: ud med rod, kraftige farver og fjernsyn, ind med ro og mørklægning. Få gode råd fra en søvnekspert her.

 

Foto: Dorthe Plechinger
 

Folk har forskellige grænser

Du får den bedste nattesøvn, når soveværelset er optimalt indrettet. Folk har selvfølgelig forskellige grænser – nogle er mere sårbare og påvirkelige end andre i forhold til lys, larm og udstyr, når de skal falde i søvn. Men de fleste har gavn af de generelle råd om god søvn.

Orden og den rette farve på væggene hjælper

Soveværelset er til at sove i. Det betyder, at andre funktioner som kondicykel, skrivebord, tv, vasketøj osv. skal ud af rummet.

Undgå rod i soveværelset – det giver uro, og søvnen bliver forstyrret. Alene ved at få ryddet op i et forfærdeligt rod i soveværelset og få malet væggene neutrale kan du forbedre din søvn væsentligt.

– Soveværelset skal kort sagt være et rart, roligt og behageligt sted, siger Jan Ovesen, søvn-ekspert og læge.

Lydisolering er en god idé

Er det ikke muligt at lydisolere soveværelset eller flytte det til et andet sted i boligen, så brug ørepropper. Enten et par billige eller et par formstøbte ørepropper – de er relativt dyre, men dels holder de længe, dels kan du sove på siden med dem – og så kan du rent faktisk få sovet.

Undersøgelser peger på, at forstyrrelser af nattesøvnen kan være den afgørende faktor for udviklingen af forhøjet blodtryk og deraf følgende hjertekarsygdomme.

Hold en rumtemperatur på 17°

Kroppen kan nemmere regulere varmen, hvis det er “koldt” – du trækker bare dynen op, hvorimod kroppen ikke kan afgive varmen, hvis rummet er for varmt, og derved sover du mere uroligt.

Samtidig anbefales det, at alle rum i huset er opvarmet til 20-22 grader for at undgå skimmelsvamp. Det lyder umiddelbart som en modsætning til ens sovebehov.

Løsning: Hold radiatoren slukket om natten i soveværelset, luft ud, inden du går i seng, og hold døren mellem soveværelset og resten af huset åbent.

Brug mørklægningsgardiner

Kroppens søvnrytme styres bl.a. af hormonet melatonin, som kroppen primært udskiller, når det er mørkt. Derfor er mørke, når vi sover, godt. Og det er svært at lave uden mørklægningsgardiner – specielt om sommeren.

Dilemmaerne: manden snorker, konen ser tv

Gode råd fra læge og søvnekspert Jan Ovesen:

Manden snorker

Det er faktisk værre med snorken end lys og lyd fra tv. Især, hvis det er søvnapnø, hvor den andens snorken er uregelmæssig. Her er der ikke andet for, end at han må i behandling.

Konen ser tv i sengen

For de fleste er det ikke et problem. De synes, det er hyggeligt og giver tryghed, hvis den anden ser tv, mens de selv falder i søvn. Og det samme er tilfældet, hvis den anden læser. I de fleste tilfælde forstyrrer det derfor ikke den anden, hvis lyd og lys dæmpes. Men er det et problem, kan den anden tage øjenbind på.

Pinterest Instagram Print

Mest læste artikler