9 madvarer, du altid bør have i dit køkken

Hvad skal vi have til aftensmad? Det spørgsmål behøver du ikke stresse over mere. Her er listen over de sunde basisvarer, der vil redde din dag – altid.

Listen, som fjerner din dårlige samvittighed

Det kan være et pres altid have husholdningen kørende på fuld blus, især hvis familien er stor, og der samtidig er et arbejde, som skal passes. For eksempel er aftensmaden et stressende punkt på dagsordenen for mange: Hvad skal vi have? Hvordan får vi lynhurtigt skruet noget sundt sammen?

For det er jo ikke kun nogle overvejelser, vi holder inden for hjemmets fire vægge. Vi bliver dagligt bombarderet med budskaber om at spise varieret, grønt, fedtfattigt osv. Den dårlige samvittighed har et solidt tag i den danske familie anno 2015.

Her får du en liste, som hjælper dig et langt stykke hen af vejen. 9 madvarer, som du bare altid skal sørge for at have i skabene – så er du aldrig helt på spanden.

9 madvarer, du altid skal have i skabene

1. Græsk yoghurt eller skyr. En genial ‘opfindelse’, for de syrnede mælkeprodukter favner hele skalaen fra morgenmad til aftensnack. Du kan spise den til morgenmad med lidt frugt eller müsli, den kan anvendes i dressinger, dips, saucer og er glimrende som en lille sund dessert.

2. Æg. Det ultimative tilskud af proteiner og mere end 15 forskellige vitaminer og mineraler. Æg giver sig selv som en del af en god, mættende morgenmad, men kan også få resterne til at strække meget længere om aftenen i omeletter osv.

3. Frosne bær. Husk, at de skal koges, men ellers er bær som hindbær og jordbær nærmest uundværlige i fryseren. Du kan lave en herlig smoothie sammen med yoghurten og honning.

4. Tomater på dåse. Fås i mange afskygninger, også økologiske og med krydderier, og du kan aldrig have for mange. Sørg for altid at købe 3-4 dåser, så har du den vigtigste ingrediens til pastasauce og mange andre hurtige og gode retter.

5. Hvid vineddike. Kan bruges i alle hjemmelavede dressinger (for eksempel med olivenolie og citron). Den er perfekt over kylling og salat.

6. Parmesanost. Hav altid en god parmesanost (ikke revet) i køleskabet. Den giver lige det sidste til en ellers lidt smagsfattig kødsauce og salat.

7. Pasta og ris. Du må aldrig løbe tør for pasta og ris. Det er en god idé at veksle i mellem de grove og lyse varianter, så der ikke kun er hvide pastaskruer og hvide ris i skuffen, og på samme måde kan du også købe et lager af den billigste slags til smalhals-tider, mens de lidt dyrere og smagfulde kan gemmes til luksusretten.

8. Rapsolie. Den mildeste og mest neutrale olie af dem alle. Den er god at stege, bage og lave dressinger med. Rapsolie har ikke samme tendens til at sprøjte under stegning, og den milde smag er god som udgangspunkt i en hurtig dressing.

9. Boullion. Hvis du altid er dækket ind med bouillonterninger, kan selv den mest slappe suppe eller sauce reddes. Grøntsagsbouillon kan tilføre smag til suppen, når du ikke har så mange grøntsager at gøre godt med, og den fungerer også som et perfekt krydderi i den sammenkogte ret.

Kilde: Real Simple

Pinterest Instagram Print

Mest læste artikler