Bæredygtig med idenyt: Røg pendlerens dieselforbrug helt i bund?

En langdistance-pendler skulle forsøge at køre bæredygtigt i en hel måned. Det mundede ud i et overraskende resultat.

Biler på motorvejen

I en hel måned har holdet bag idenyt deltaget i projektet ‘Bæredygtig hverdag’, og nu er det tid til at høre, hvordan det rent faktisk gik. Måtte forsøgspersonerne kaste håndklædet i ringen efter et par dage? Eller lykkedes det dem at gøre de bæredygtige vaner til en naturlig del af hverdagen?

Gitte Højbjerg er direktør på idenyt, og hun skulle med hjælp fra Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet, blive bedre til at spare på brændstoffet, når hun kører bil. Med til udfordringen hørte, at Gitte har over to timer til arbejde med offentlig transport. Derfor kunne hun ikke bare blive mere bæredygtig ved at parkere bilen i garagen.

Nemme tricks sikrer økonomien

Mikkel Thomsager rådgav først og fremmest Gitte til at benytte de helt nemme spareråd. Hun skulle eksempelvis køre max 90 km/t, da der er en uforholdsmæssig stor stigning i brændstofforbruget ved højere hastigheder. Derudover skulle hun blive bedre til at være opmærksom på omdrejningstælleren, da den helst skal holde sig mellem 1.000 og 1.500 omdrejninger for at køre mere brændstoføkonomisk. Og til sidst skulle hun også lære at bruge speederen “rigtigt”. Læs hvordan lige her.

Motorvej eller omvej?

Det Gitte imidlertid var mest spændt på at blive klogere på, var, hvilken rute hun skulle tage på arbejdet for at spare mest på brændstoffet. Skulle hun køre ad motorvej E47, hvor transportiden lyder på 45-50 minutter? Eller skulle hun dreje bilen ind på Strandvejen og komme frem på mellem 60-75 minutter? Begge ruter er knap og nap lige lange, men Strandvejen er kønnere og derfor Gittes foretrukne.

I løbet af projektet satte Gitte derfor bilens forbrugsmåler til og prøvekørte begge ruter. For Gitte mundede det ud i et overraskende resultat. Brændstofforbruget på de to ruter er således stort set ens, da hun kører 19,6 km på literen på motorvejen og 19,2 km på literen på Strandvejen.

Denne rute var bedst

– Jeg troede, at turen ad strandvejen var mærkbart dyrere end ad motorvejen, da der er langt flere lyskryds og start/stop end ad motorvejen, men dette var ikke tilfældet, fortæller Gitte

– Jeg er glad for at finde ud af, at bortset fra tidsperspektivet, er det en fin beslutning at køre ad strandvejen, som er den vej jeg foretrækker. Den er pænere, og det er en mere afslappende tur. Ja, det koster mig et kvarter mere hver vej, men det er tiden værd for mig.

Derudover har sparerådene dog ikke gjort den store forskel i Gittes dagligdag.

– Jeg har ikke kunne mærke et fald i brændstofforbruget, da jeg åbenbart allerede har benyttet mig af en del af de gode råd. Jeg har altid været en forsigtig bilist, der hellere vil køre fredeligt (læs langsomt) og gerne i højt gear.

Det siger eksperten:

“En brændstoføkonomi på over 19 km på literen er fin. Men brændstoføkonomien kan formentlig optimeres yderligere ved at optimere kørslen. Den relativt lille forskel i forbruget på motorvejen og Strandvejen skyldes formentlig, at Gitte kører langsommere på Strandvejen. Hvis hun vil barbere yderligere af forbruget, vil det være lettest at gøre på motorvejen”.

– Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet

Mest læste artikler