Sådan undgår du skader, når du går i haven

I 2021 kom 8.800 danskere til skade under havearbejdet. Læs, hvornår chancen er størst for at komme til skade, og få fysioterapeutens råd til, hvordan du bedst muligt undgår ulykkerne i haven.

Så snart solen begynder at vise sine stråler i foråret, begynder de fleste af os at liste ud i haverne for at rydde op efter vinteren og gøre den ordentlig klar til sommeren. 

Men ifølge fysioterapeut Niels Honore er vi nødt til at tage den lidt med ro og starte stille og roligt op.

Flere af havearbejdets opgaver består af flere fysisk hårde opgaver, og har du ikke været på de daglige gåture i vinterens kolde vejr eller sneget dig op i det lokale træningscenter, skal din krop langsomt vækkes fra sit vinterhi, hvis du skal undgå de alvorlige ulykker og varige mén. 

Alene i 2021 endte cirka 8.800 danskere på skadestuen efter at være kommet galt afsted under havearbejdet, viser beregninger foretaget af brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne baseret på tal fra Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital (OUH).

Husk pauser, og pas på de tunge redskaber

Udover skavankerne i ryg og skulder, som er forårsaget af havearbejde, kan ulykkerne udvikle sig til nogle af de mere alvorlige, som kræver indlæggelse.

Det sker ofte, når vi skal trimme med den tunge hækkeklipper, slå græsset med plæneklipperen, eller står højt oppe på stigen for at nå grenene på træet, der skal beskæres.

Derfor er det vigtigt, du lytter til din krop og holder de nødvendige pauser. Ulykkerne sker nemlig, når musklerne begynder at svigte.

Mænd er specielt udsatte

Mange mænd har ofte et stort gåpåmod og sætter måske forventningerne lidt for højt, når det gælder havearbejdets hastighed. Det viser sig, at mændene er dobbelt så uheldige som kvinder, og oftest er i alderen 50-55 år, når det går galt. Samtidig er uheldet oftest ude om søndagen.

Ambitionerne kan nemlig være store, og bestemmer du dig for, at alt havearbejdet skal klares på én dag, kan det udmatte kroppen.

– Jeg bliver altid imponeret over vores gåpåmod og optimisme, når det kommer til forårshaven. Det hele kan fikses på en enkelt søndag, og jeg kan da sagtens flytte den 40 liters havekrukke alene, siger Niels Honore og fortsætter: 

– Det er rigtig godt, at vi kommer ud og får gang i kroppen, men vi skal passe på, at vi ikke præsterer over evne. Det er ofte årsagen til, at det giver et smæld i ryggen, eller vi træder forkert på stigen.

Tag derfor hellere én ting af gangen, og giv din krop mulighed for at komme godt i gang uden overbelastninger. 

Sådan kommer du i gang med havearbejdet og undgår uheldene

  1. Start langsomt ud, og arbejd din vej op
  2. Mærk efter og lyt til din krop, når du har brug for en pause
  3. Fordel haveopgaverne ud på ugens dage for mindre belastning
  4. Ligesom en tur i fitness er havearbejde også træning for kroppen. Derfor kan det være en god idé at opvarme kroppen først
  5. Pas på de tunge løft, og vær varsom med arbejde, der kræver, at armene er over skulderne
  6. Gør din krop mere modstandsdygtig med regelmæssig træning

Artiklen blev først bragt 7. marts 2020. Den er senest opdateret den 28. april 2022

Mest læste artikler