Sådan undgår du at gå på toilettet, selvom du VIRKELIG skal

Det er generelt en virkelig dårlig idé at holde på sagerne for længe. Men i en nødsituation skal du gøre dette.

toiletskilt

Du kender den ubehagelige følelse, ellers ville du ikke være her. Et ubarmhjertigt tryk fra de nedre regioner fortæller dig på en meget insisterende måde, at det er nu – som i lige nu – at du skal på toilettet. Du befinder dig imidlertid i en bil på motorvejen, og det nærmeste toilet er mindst 10 km væk. Så hvad gør du nu?

Videnskaben har som regel et svar på det hele, og i dette tilfælde svigter forskerne heller ikke. Inden vi kommer til svaret, skal du dog først forbi en medfølgende advarsel.

– Lejlighedsvis tilbageholdelse af afføring er ikke skadeligt, fortæller Julie Khlevner, en amerikansk speciallæge med fokus på fordøjelsessystemet, således til Popular Science. Men hvis du gør det for tit, risikerer du, at din afføring bliver stenhård, så du får ondt i maven og generelt føler dig oppustet. Derudover risikerer du også hæmorider og sår i endetarmen, mens det i værste fald kan resultere i en blokeret tarm og en medfølgende tur på operationsbordet for at få proppen fjernet.

Du kan med andre ord dø, hvis du holder dig for længe og for tit. Men sådan er der jo så meget, og i den situation du befinder dig i, er du sikkert klar på at tage chancen.

Sådan gør du:

  • Hvis du vil lukke bagdøren, er regel nummer 1, at du ikke må slappe af i musklerne. Gør du det, er der stor risiko for, at din hjerne fortæller kroppen, at det er tid til at give slip. Derfor spænd musklerne i ballerne, alt hvad du overhovedet kan.
  • Læg dig på maven, indtil trangen forsvinder. Din hjerne forbinder ikke denne stilling med toilet-gymnastik og vil derfor holde igen. Denne metode er særligt god på bagsædet i en bil.
  • Hvis du ikke kan lægge dig ned, men eksempelvis befinder dig i en bus, skal du rejse dig op. Derefter skal du skyde dine hofter lidt frem. Det vil aktivere musklerne i dine baller og hjælpe dig i din ensomme kamp.
  • Bløde og kontinuerlige bevægelser, såsom en spadseretur eller at flytte kropsvægten fra den ene fod til den anden, får musklerne i bækkenbunden til at holde på det, der vil ud. Pas dog på. Bliver du for ivrig risikerer du, at musklerne gentagne gange presser sig sammen og slapper af, og så har vi balladen. 

Ovenstående tricks virker kun i en begrænset periode. Før eller siden vil dæmningerne briste, og slutningen på den historie kender du vist godt.  

Kilde: Popular Science

Mest læste artikler