Sådan kommer du rask gennem karantænen

I øjeblikket ser hverdagen anderledes ud for de fleste danskere. Du arbejder måske hjemme, er hjemsendt fra skole eller institutioner, og bruger sikker meget tid sammen børn og ægtefæller. Det kan virke som en stor omvæltning. Derfor skal du huske at pleje din din mentale sundhed såvel som din fysiske, så du kan komme ud på den anden side sund og stærk. Her får du 11 råd til hvordan du kan fastholde din trivsel, mens du holder dig hjemme.

Verden ser i øjeblikket markant anderledes ud for de fleste danskere, og det er forståeligt at mange har brug for nogle gode råd til at fastholde egen trivsel og styrke den mentale sundhed – og ikke mindst at holde tanken om uvished på afstand. 

Du spiller selv den største rolle i, at få hverdagen til at køre så gnidningsfrit som muligt for dig selv. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet 11 gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem denne periode i en sund mental tilstand. 

  1. Prøv at få sovet og hold en normal døgnrytme

Det er sundt for dig, både fysisk og psykisk, at sove en god lang nattesøvn, hver nat. Og det gælder ikke kun i krisetider, men jo mindre søvn du får, jo mere tilbøjelig er du til at bekymre dig.

Har du svært ved at falde i søvn, kan du her læse om 4-7-8 teknikken som kan få dig til at falde i søvn hurtigt. 

  1. Spis sundt og varieret

Sørg for at indtage alle de næringsstoffer du har brug for, gennem det du spiser. Når du går hjemme og måske keder dig lidt uden de sociale relationer du plejer at nyde, kan du måske komme til at falde i slikskålen. Det skal der selvfølgelig være plads til, men sørg for at holde dig sund og rask gennem maden, da det styrker din fysiske og mentale velvære. 

Prøv opskriften på disse sunde og lækre squash vafler, med laksemousse til!

  1. Hold dig fysisk aktiv

Det er sundt for dig at blive forpustet, og det er heldigvis tilladt at gå udenfor. Der er derfor rig mulighed for at komme i gang med havearbejdet, da dette faktisk tæller som fysisk aktivitet! Alternativt kan du gå en lang tur eller dyrke yoga på stuegulvet. 

Er du i tvivl om hvad du kan gå i gang med i haven nu, så læs med her!

  1. Hold dig mentalt aktiv

Der er mange måder at holde hjernen i gang på – det handler bare om at du fordyber dig i aktiviteter som at læse en god bog, spille musik, meditere eller spille et spil. 

  1. Skab struktur i hverdagen

Følg din vante rutine på arbejdsdage – Stå op, gå i bad, spis morgenmad og gå måske en tur inden du begynder arbejdet – så du har gang i kroppen. Hvis du har andre gøremål i løbet af dagen som du ikke plejer når omstændighederne ikke er som nu, så indfør disse som en del af rutinen. 

Styrk din mentale sundhed ved at kigge på fugle

  1. Husk på, at du gør en forskel

Det er vigtigt at du husker på at det du gør lige nu, gør en forskel i forhold for at holde smittekæden i skak. Du bidrager til at passe på dig selv, din familie og alle andre borgere ved at blive hjemme, tage ansvar og holde afstand. 

  1. Hold kontakt med omverden – gør noget sammen på afstand

Du behøver ikke føle dig isoleret i denne tid, da du har mange muligheder for at komme i kontakt med din familie og dem du holder af. Du skal bare vænne dig til digitalt samvær i det næste stykke tid. Og det kan faktisk være rigtig hyggeligt og sjovt at ses med ens nære på video via telefonen. 

Hold kontakten med denne smarte fotoramme.

  1. Accepter at krisen kan være en belastning for dine nære relationer

Det kan være hårdt at være sammen med selv ens tætteste familie hele døgnet rundt, så forsøg så vidt muligt at være tålmodig og tilgivende og bær over med andre, hvis de taber tålmodigheden. 

  1. Slap af og tag en pause fra bekymringerne indimellem

Undgå den konstante nyhedsstrøm. Det er klart at du har brug for at følge med i hvordan situationen udvikler sig, men du kan med fordel begrænse tidsrummet for denne aktivitet så din hjerne kan få en pause fra bekymringerne og uvisheden. 

  1. Bebrejd ikke dig selv eller andre for at blive smittet med COVID-19

I krisesituationer kan det være fristende, at give sig selv eller andre skylden for sygdommen. Men det er vigtigt at holde hovedet koldt og vide, at langt de fleste – dig selv inklusive – gør deres bedste for at mindske smitten.

  1. Pas på dig selv

En god regel er at du skal passe på dig selv. Mærk efter om du er kommet ud af dine normale rutiner og hvis du er, så er det ikke for sent at rette op på. Når du passer på dig selv, kan du bedre passe på andre.

Pinterest Instagram Print

Mest læste artikler