8 ting, der rent faktisk hjælper mod forkølelse og influenza

Lommetørklæderne er fremme og kaffen brygger konstant. Influenzaen er over os og intet er værre end blokerede luftveje. Her får du 8 ting, som gør det lidt nemmere at komme igennem sygdom.

Twitter Print

1. Drik te

Varme drikke så som te, er et vidundermiddel når du er syg. Mange elsker at putte en skive citron og et skvæt honning i den varme te, for at få en frisk og smørende fornemmelse. Men du skal faktisk prøve at gå efter en te, som er plante-baseret og uden koffein. Koffeinen har nemlig en dehydrerende effekt på kroppen, og det gør ikke noget bedre for forkølelsen.

Du skal dog ikke være bange for, at én kop te indeholdende koffein vil dehydrere dig. Der skal rigtig mange kopper til. 

Det samme gælder for kaffe. Du må gerne drikke en kop eller to, men resten af dagen skal du tænke over at drikke ting, som ikke er dehydrerende for din krop.

2. Meld dig syg på arbejdet

Du bliver ikke rask af at gå på arbejde og traske dig langsomt gennem dagen. Nej, du har brug for hvile, og en arbejdsdag med stress og mange indtryk, gør dig bare endnu mere syg. Derudover risikerer du at smitte dine kollegaer.

3. Skyl munden med varmt saltvand

Hvis din næse løber og er helt stoppet til, samtidig med du har en øm hals, er det næsten ulideligt at være vågen. Der findes dog en måde, som kan afhjælpe problemet og måske løsne op for det hele. Gurgl med varmt salt vand i et par sekunder og mærk forskellen.

4. Undlad alkoholen

Når du er syg, skal du helst undgå at drikke alkohol. Alkohol vil, ligesom te og kaffe, dehydrere dig, og gøre sygdommen værre. 

5. Spis mad

Hvis din mave knurrer og du føler trangen til at spise – så spis! Det vil dog være bedst, hvis du dropper chokoladekagen og hellere kaster dig over sundere alternativer, da de sandsynligvis indeholder flere og bedre vitaminer, der er gode for din krop.

6. Få frisk luft

Dette råd er nok et af de, som de fleste kender til. At få frisk luft imens du er syg, gør underværker for helbredet. Gå en lille tur og kom væk fra det sygdomsprægede rum, som du har ligget i hele dagen. Den friske luft vil hjælpe med at opløse dine slim-membraner og du vil få det meget bedre.

7. Træn hvis du kan

Hvis du træner regelmæssigt og pludseligt stopper i en periode, fordi du er blevet forkølet eller ramt af influenza, så kan det faktisk gøre dig mere syg. Det kan godt være, at du ikke har trangen og lysten til at træne, men det skader ikke dit immunsystem at holde dine træningsrutiner oppe. Overvej dog at træne let og kun den halve tid.

8. Damp er godt

Damp løsner op for bihulerne og hjælper din krop med at hydrere. Derfor kan du med fordel tage et langt varmt bad, eller fylde en skål med kogende vand, sætte dit hoved ind over og dæk det til med en håndklæde. Put gerne et par dråber af eukalyptusolie i vandet, da det bidrager til at løsne op for dine luftveje.

Kilde: Mensfitness

Twitter Print

Mest læste artikler