3 ting du skal tjekke på din bil før foråret

Vinteren er på retræte og dermed er det tid til at gøre bilen klar til foråret. Se hvilke tre ting du skal huske at tjekke, inden det bliver rigtig forår.

Hvordan har dine vinduesviskere det?

Dine vinduesviskere har det sidste stykke tid kæmpet mod sne, is og kulde hvilket slider dem. Når foråret kommer er det ikke så meget sneen de er oppe imod, men derimod insekter, fedt og snavs fra vejen og det er derfor vigtigt, at du får tjekket deres stand, så du er sikker på at de virker optimalt.

 Dine vinduesviskere er slidte hvis:

  • Gummiet på vinduesviskerne er synligt ødelagt
  • De efterlader striber på ruden ved brug
  • De begynder at hoppe på ruden ved brug 

Hvis dine vinduesviskere godt kunne trænge til en udskiftning, er det heldigvis noget du selv kan gøre, og det kommer ikke til at koste dig en formue.

Tip: For at sikre at dine vinduesviskere fjerner alt skidtet og insekterne så hjælp dem lidt på vej ved at skifte dit frostsikrede sprinklervæske ud med en sommer-sprinklervæske, som er specielt udviklet til netop det.  

Har vinteren været hård mod bilen?

Næste gang du kører bilen i vaskehallen, så tjek efterfølgende om din bil har pådraget sig nogle skader i vinterens løb. Vinterens snavs og salt fra vejen, kan nemlig have skjult små stenslag eller måske endda begyndende rust.

Har du fået et stenslag eller ridse

Hvis din bil har pådraget sig et stenslag, eller fået en mindre ridse, så er det vigtigt, at du får gjort noget ved det, da du ellers risikere, at det udvikler sig til rust. Mange prøver sig frem med en farvet lakstift, men det er vigtigt, at du går forsigtigt til værks. Hvis du er for ivrig med stiften kan farven fra stiften nemlig lægge sig oven på den originale laks farve, hvilket giver et knap så pænt resultat. Hvis du ikke er gør-det-selv typen, så smut en tur ned på dit nærmeste værksted.

Har din bil begyndende rust

Hvis du efter bilvasken kan se små rustpletter, så er det vigtigt, at du i første omgang tjekker om der er tale om flyverust eller rigtige rustpletter – der er nemlig forskel på hvordan det skal håndteres.  

Flyverust er små metal ujævnheder, som sidder i lakkens øverste lag, og det ”gode” ved flyverust er, at du nemt selv kan fjerne det med en claybar. En claybar er et stykke ler, som i alt sin simpelhed samler metal-ujævnhederne op, når man bevæger den hen over lakken. Det fjerner flyverusten nemt og hurtigt, og du kan købe den i din nærmeste bilplejebutik. Det er vigtigt, at du får fjernet flyverusten inden det udvikler sig til rigtig rust.

Hvis du inden vinteren havde en lille skade på bilen, kan kombinationen af sne og vejsalt have forværret denne skade, så det har udviklet sig til rust. Rustskader er bestemt ikke noget at spøge med, da det efterhånden vil gøre bilens metal så skrøbeligt, at det kan løsne sig og falde af. Hvis du opdager større rustpletter på din bil, er det derfor vigtigt at køre bilen på værksted.

Tip: Hvis du skal have ny bil anbefaler vi altid, at du få den rustbehandlet inden levering. Den behandling bilen har fået fra fabrikken, er nemlig ikke tilstrækkelig når det kommer til det danske vejr.

Hvordan mon dine sommerdæk har det?

Da du pakkede dine sommerdæk væk, er det ikke sikkert, at du fik tjekket dem efter i sømmene, men det skal du gøre nu. Det er vigtigt at dækkene har den rigtige mønsterdybde, og at der ikke er rust på fælgene. 

Tjek dækkenes stand og mønster

Hvis dine sommerdæk efterhånden er ved at være nogle år gamle, så skal du starte med at tjekke at gummiet er intakt, og at dit dækmønster er godt nok. Dit dækmønster skal ifølge loven være 1,6 mm, men for din egen sikkerheds skyld er det bedst at holde sig over 3 mm.

Tjek for rust

Er der rust på fælgene eller det vigtigt, at du får det fjernet så det ikke graver sig gennem fælgen. Du kan nemt selv fjerne rusten med en stålbørste eller en hjulbørste, og mens du er i gang så tjek også lige, om der er rust på hjulnavet hvor dækkene sættes på. Er der det? Så giv også dem en tur med børsten.

Tip: Når du har tjekket dækkene så husk også lige at måle dæktrykket. Et sommerdæk med det forkerte dæktryk forværrer nemlig dit brændstofforbrug og resulterer i hurtigere slid og dårligere vejgreb.

Hvis dine sommerdæk er for medtagede til at kunne klare en sæson mere, så er der desværre ikke andet at gøre end at tage spenderbukserne på og købe nogle nye. 

Find flere gode råd og bilguides på AutoOffer – Danmarks største online forhandler af nye biler.

Pinterest Instagram Print

Mest læste artikler