Aldrig set før: Nu stiger disse biler i værdi

Normalt siger man, at en ny bil taber de første 50.000 i værdi, så snart den kører ud over kantstenen. Men det seneste år er priserne på en bestemt type biler steget. Se om du har guld i garagen.
Gul og skinnende bil

Foto: Getty Images

Det lyder for godt til at være sandt, men priserne på brugte biler er nu så høje, at du kan have tjent penge på din brugte bil, hvis den er købt inden for det sidste år. Det skriver TV2

Ifølge Bilbasen.dk er prisen på en brugt bil i gennemsnit steget med 12 % det seneste år. Samtidigt er udbuddet faldet med hele 28 %. I nogle tilfælde har værdistigningen dermed overhalet afskrivningen af de brugte biler. Det er netop det lille udbud, der får priserne af de brugte biler til salg til at stige: 

– Et værditab, der normalt er på brugte biler, ser man derfor ikke længere, og i nogle tilfælde betyder det, at man kan køre gratis i et år, siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.dk.

Prisen er i top på en Octavia, Qashqai og en Up 

Særligt tre biler har oplevet en prisstigning på op til 50.000 kr. I 2020 kunne du få 200.000 kroner for en fire år gammel Skoda Octavia. I 2021 kan du få hele 250.000 kr for den. Den bedst sælgende bil i 2019, Nissan Qashqai, er steget fra 160.000 til 200.000 kroner, mens mikrobilen, Volkswagen Up, er steget fra 70.000 til 80.000 kroner. Så hvis du går og overvejer et salg, kan det være nu, du skal slå til.

Få nye biler gør de brugte eftertragtede

Lige pt er der op til 13 måneders leveringstid på nye biler. Det har også medvirket til, at forbrugerne venter længere tid med at sætte deres egne brugte biler til salg. Ønsker du dig en ny bil med særligt ekstraudstyr, kan ventetiden på bilerne være endnu længere. 

Mangel på mikrochips

Du har måske hørt om den verdensomspændende mangel på ‘mikrochips’. De små, men essentielle chips, der bruges i alt fra gearsystemer til speedometre og instrumentbræt, har lammet bilindustrien. De manglende mikrochips anslås at komme til at koste den globale bilindustri op til 110 miliarder dollars bare i 2021. Det skyldes atter corona-pandemiens følgesygdomme i form af flaskehalse ved de store verdenshavne, hvorfra mikrochipsene sendes fra. Derudover brændte en af verdens største chip-producenter ned, hvilket var med til at sabotere produktionen. 

Prisstigningen vil fortsætte

Jan Lang fra Bilbasen vurderer, at prisen på brugte biler endnu ikke er toppet. Ifølge ham er det først når mikrochip-markedet atter er normaliseret, at priserne vil falde. For mikrochipsene bruges ikke kun til bilproduktion, men ligeledes i mikroovne og Playstations. Producenterne kæmper derfor om at få fingrene i den eftertragtede vare.

– Vi vil se prisen på brugte biler fortsætte med at stige et godt stykke ind i 2022, da antallet af nye biler fortsat er lavt, siger han.

Pinterest Instagram Print

Mest læste artikler