3 ting du ALDRIG må gøre i en bil med manuel gearkasse

Vi har alle vores helt egne kørevaner, men hvis du har for vane at gøre disse 3 ting, så skal du ændre det med det samme.

1. Plejer du at hvile hånden på gearstangen?

Du skifter fra tredje til fjerde gear, men det er dejligt at have et sted af hvile hånden, så du lader hånden hvile på gearstangen. Det kan godt være at det er dejligt, men hviler du hånden for meget på gearstangen, risikerer du at slide skiftemekanismen i det manuelle gear unødvendigt meget.

Derfor slides det manuelle gears skiftemekanisme

Når du skifter gear med en manuel gearkasse, trykker du på koblingen og flytter gearstangen op i det ønskede gear. Det er meget simpelt, men for at forstå hvorfor man slider skiftemekanismen, bliver du nødt til at forstå, hvad der sker inde i selve gearkassen, når man skifter gear.

Spar en formue – byg din egen trappe.

Når du flytter gearstangen til et gear, presser du en statisk skiftemekanisme inde i gearkassen op af et roterende tandhjul, som derefter klikker sig sammen med det gear, du har valgt at sætte den i. Når tandhjulet har klikket sig sammen med gearet, stopper skiftemekanismen med at presse på tandhjulet. MEN, hvis du hviler hånden på gearstangen, efter du har skiftet gear, vil den statiske skiftemekanisme blive ved med at blive presset op mod det roterende tandhjulet, hvilket dermed vil file lidt på skiftemekanismen og forårsage unødvendigt slid.

Hvis du vil skåne din manuelle gearkasse for unødvendigt slid, så husk at flytte hånden tilbage til rattet, efter du har skiftet gear. 

2. Plejer du at holde koblingen nede når du holder for rødt?

Du holder for rødt i et lyskryds, holder koblingen nede og skifter til første gear, så du er klar til at køre, når der bliver grønt. Du gør det sikkert for at komme hurtigt afsted når lyset skifter, men holder du koblingen nede når du holder stille, slider du på koblingens udrykkerleje.

Ny udestue? Få gode råd og tips til hvad du skal tænke over, når du skal vælge en udestue.

Derfor slider det på udrykkerlejet

Der er risiko for, at det bliver lidt bilnørdet nu, men når du trykker koblingen ned for at skifte gear, trykker du et udrykkerleje imod midten af en koblingsplade og når midten trykkes ind, presses ydersiden af koblingspladen ud. Dette resulterer i at en plade, der er hæftet fast på koblingspladens ydresider, bliver løftet væk fra koblingsskiven, hvilket frigør koblingen fra motoren. Det er som sagt lidt nørdet, men det der er vigtigt for dig at forstå er, at hvis du holder koblingen nede, når du holder for rødt, presser du udrykkerlejet op imod koblingspladen hvilket gør at lejet bliver slidt unødvendigt meget. 

Hvis du vil skåne din kobling for unødvendigt slid så husk at sætte bilen i frigear, når du holder for rødt. Det tager jo alligevel ikke mere end et sekund at sætte den i første gear, og har du virkelig så travlt? 

Få hjælp til at fjerne pletter fra dine møbler med denne guide.

3. Plejer du at hvile foden på koblingen?

Du kører på landevejen, og udsigten til at skifte gear er langt ude i horisonten, men alligevel hviler du foden på koblingen. Din kørelærer sagde det til dig og du ved det godt selv, men alligevel glemmer du at fjerne foden fra koblingen, når du har brugt den. Der er rigtig mange, der har denne dårlige vane og som vi allerede har beskrevet, vil du slide på koblingen og dens udrykkerleje da den konstant presses ned mod koblingspladen. Selv hvis du bare hviler foden på koblingen og presset derved er meget let, vil du stadig forårsage unødvendig slid.

Så vend dig af med disse tre dårlige vaner og gør din manuelle gearkasse og i sidste ende også din pengepung en tjeneste.

Få flere gode råd på AutoOffer – Danmarks største online forhandler af nye biler. 

Pinterest Instagram Print

Mest læste artikler