5 ting du IKKE må gøre, når du vågner op midt om natten

Du har helt sikkert prøvet at vågne midt om natten, og ikke kunne falde i søvn igen. Det er utrolig frustrerende ­– især hvis du skal tidligt op dagen efter. Vi har samlet en oversigt over 5 ting, du virkelig ikke bør gøre, hvis du vågner midt om natten.

1. Undgå at gå på toilettet

Ifølge den amerikanske søvnspecialist, Dr. Michael Breus, skal du så vidt muligt forsøge at blive liggende, hvis du vågner midt om natten. Dette skyldes, at din puls stiger ved, at du rejser dig, og dermed afbryder den rytme dit hjerte helst skal være i, når du sover.

De fleste menneskers hjerterytme slår cirka 60 slag pr. minut, når de sover, hvilket forøges, hvis du rejser dig op. Det vil derfor tage din krop endnu længere tid at falde til ro, så snart du begynder at gå rundt.

Hvis du virkelig skal på toilettet, så er det en rigtig god ide at undgå at tænde for lyset.

2. Lad være med at kigge på din telefon og computer

Det kan måske virke fristende at ligge i din seng og kigge på din telefon, indtil du bliver træt, men lad være.

Studier viser nemlig at det kolde, blålige lys, der oftest afgives fra smartphones, tablets, computerskærme og så videre, holder din hjerne fra at frigive hormonet melatonin, der fortæller din krop, at det er tid til at sove.  

3. Tjek ikke hvad klokken er

Du har en trang til at vide det, men lad for guds skyld være med at kigge. Så snart du tjekker din telefon eller dit ur for, hvad klokken er, vil du forsøge at regne ud, hvor mange timers søvn du kan nå at få, inden du skal op.

For mange mennesker ender det med, at de får endnu færre timers søvn, fordi de stresser over ikke at kunne sove.

4. Tænd ikke for fjernsynet

Lige såvel som hvis du kigger på din telefon- og computerskærm, så afholdes din hjerne fra at frigive hormonet melatonin, hvis du ligger og ser fjernsyn om natten. Derudover udsætter du din hjerne for kognitive stimuli, så som skiftende farver og billeder, stemmer, musik, engagerende plots, oprivende nyheder og så videre ­– alt sammen dårligt for din søvn om natten. 

5. Lad være at spise og drikke

Sidst men ikke mindst er det bedst ikke at spise og drikke om natten. Det forstyrrer din døgnrytme, og nogle mad- og drikkevarer indeholder endda tyramin og koffein, der holder dig vågen. 

Her er hvad du skal gøre i stedet

Læg dig til rette og forsøg at rens dit hoved for tanker. Lad være med at gå i panik over at du ikke kan falde i søvn. Prøv i stedet at acceptere at du ikke kan falde i søvn. Luk øjnene og slap af. Fokuser på at din vejrtrækning og at din krop er afslappet.

Du kan også prøve at lytte til en meditationsvideo med lukkede øjne. Disse kan blandt andet findes gratis på YouTube.com.

Pinterest Instagram Print

Mest læste artikler