Snyd dig selv til at falde i søvn på under 60 sekunder

Snyd dig selv til at falde i søvn på under 60 sekunder

Hvem ville ikke gerne kende tricket til at falde i søvn, så snart man lægger hovedet på puden? Vil du sige farvel til søvnløse nætter og lange timer med uudholdelige tanker om alting og ingenting, så læs med her.  

Twitter Print

Søvnløshed

Vi har alle sammen prøvet det. Lange søvnløse nætter, hvor du vender og drejer dig i timevis uden at falde i søvn. Der er intet værre end at ligge i sengen om aftenen og ikke kunne sove.

Hvis du er en af dem, der har svært ved at falde i søvn om natten, burde du give denne metode et forsøg. 

Vejrtrækningsteknik, der får dig til at falde i søvn hurtigere

Teknikken hedder 4-7-8 og er en vejrtrækningsteknik, der er blevet opfundet af læge Andrew Weill fra Arizona. Det er en teknik, der kan benyttes af mennesker, som oplever stresssymptomer eller panikanfald og folk, der lider af søvnløshed.

Lægen har udviklet teknikken med inspiration fra Yoga og beskriver selv teknikken som værende yderst simpel, let anvendelig og ikke særlig tidskrævende. Teknikken kræver ikke noget udstyr eller andre former for ressourcer andet end dig selv og din vejrtrækning.

Snyd dig selv til at falde i søvn på under 60 sekunder

Sådan falder du hurtigt i søvn

Andrew Weill siger, at teknikken virker naturligt afslappende for nervesystemet i kroppen og derfor virker beroligende på både spændinger i kroppen og stresssymptomer. Men hvordan udøver du så teknikken? Det er meget nemt og kræver seks simple trin.

  • Før du starter, skal du placere spidsen af tungen i toppen af munden, på ganen, lige bag fortænderne – og behold den der hele vejen igennem.

  • Ånd kraftigt ud gennem din mund, så du fremprovokerer et hvæsende blæs.

  • Luk herefter munden og ånd langsomt ind gennem næsen, mens du tæller til fire i dit hoved.

  • Hold vejret, mens du tæller til syv.

  • Ånd kraftigt ud en gang til, så du fremprovokerer det hvæsende blæs, denne gang mens du tæller til otte i dit hovede. Først herefter skal du stoppe med at ånde ud.

  • Ånd ind igen og gentag proceduren tre gange mere, så du i alt har åndet ind og åndet ud fire gange.   

Hvordan fungerer 4-7-8 teknikken?

Teknikken fungerer, fordi den hjælper kroppen med at optage mere ilt end normalt. Ved at optage en stor mængde ilt hjælper du kroppens muskler og nervesystem med at slappe af og sætte kroppen i bero. På samme tid genstarter eller retter du op på eventuel ubalance, der måtte være i nervesystemet grundet stress.

Hvis du føler dig stresset, er det ikke kun i dit hovede, tankerne vælter rundt. Hele din krop bliver påvirket af stressende perioder, og det sætter sig mange flere steder, end du lige regner med. Sind, krop, muskler og nerver kan altsammen blive påvirket, hvis du ikke passer på og får slappet af ind imellem.

Meditation med vejrtrækningen

Vejrtrækningsteknikken, som er udviklet fra teorien om Yoga, kan også hjælpe dig på et mere spirituelt niveau. Du kan benytte teknikken som en slags meditation, der kan hjælpe dig med at koble fra og genfinde roen i din krop gennem din vejrtrækning. Mange mennesker har glæde af meditationens kunst – måske er det også noget for dig?

Kilder: nypost.com 

Twitter Print

Mest læste artikler