Disse Corona-tiltag bliver permanente

Disse Corona-tiltag bliver permanente

Kundeoplevelsen har ændret sig drastisk, efter coronavirussen kom til landet. Og i en forhåbentlig coronafri fremtid kommer den IKKE til at ændre sig tilbage til det, du var vant til. Disse foranstaltninger vil du således stadig møde i butikkerne i fremtiden.

Twitter Print

Forholdene i de lokale butikker har ændret sig drastisk i disse corona-tider. Kunderne bliver mødt af spritdispensere i indgangen, og ved kassebåndet opfordres folk til at holde afstand med markeringer på gulvet. I en forhåbentlig coronafri fremtid skal vi imidlertid ikke forvente, at tiltagene forsvinder. Nej, de er kommet for at blive, skriver B.T., som har talt med adskillige repræsentanter fra de store spillere i detailhandlen.

For eksempel melder Dagrofa, som står bag Meny og Spar, at spritdispenserne kommer til at være en fast del af butikkerne i fremtiden. Faktisk har Dagrofa netop indkøbt 600 nye spritdispensere, som skal fordeles blandt koncernens butikker. Årsagen er, at god håndhygiejne ikke bare holder corona-virus nede, men også sygdomme som influenza.

Spritdispenseren er kommet for at blive

I dagligvarekoncernen Coop er meldingen den samme, og kunderne i Fakta, Brugsen, Irma og Kvickly kan dermed også i fremtiden spritte hænderne af ved indgangen:

– Håndsprit kommer til at være permanent i butikkerne, fordi det er en ny, god standard for håndhygiejne i Danmark. Markeringerne på gulvet har også været en stor succes. Det fungerer virkelig godt i forhold til køkultur, så det bliver også ude i butikkerne. Vi har lige bedt alle vores butikker om at bestille friske mærker, hvis dem, de har, er ved at blive utydelige, siger Lars Aarup, Analysechef i Coop.

Udover Coop og Dagrofa vil også Rema 1000 og Salling Group, som står bag Netto, Føtex og Bilka, beholde corona-foranstaltninger som spritdispensere og afstandsmarkeringer på gulvet. For Salling Group var det en kundeundersøgelse, som afgjorde sagen, eftersom den viste, at et flertal af kunderne gerne ville have gjort tiltagene permanente. 

God virus-sikkerhed er et konkurrenceparameter

Samme tendens går igen udenfor dagligvarebutikkerne. Tidligere i år meldte organisationen Dansk Erhverv således, at den vurderer, at en stor del af dens omkring 17.000 medlemmer vil indføre coronalignende tiltag på permanent basis. Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv, mener eksempelvis, at det allerede er et konkurrence-parameter butikkerne imellem, hvem der har den bedste virus-sikkerhed.

Twitter Print

Mest læste artikler