Glem Nigeria-brevene: Så udspekulerede er svindlerne nu

Målet er velkendt, men indpakningen er ny. Nu advarer eksperterne især om tre udbredte metoder.

Nigeriabrev

Eksperter advarer nu om tre nye, sofistikerede metoder, som it-svindlere bruger til at narre dig. Det skriver det norske hus- og havemagasin Vi i Villa.

“Svindlen bliver mere og mere målrettet, og du skal være på vagt for at undgå at blive offer for disse smarte tricks,” advarer Tron Ingebrigtsen, chef for informationssikkerhed hos Frende Forsikring.

Metode 1 – ven-i-nød-tricket:

Du modtager en besked fra en ven på Messenger, hvori de påstår, at de er i nød og har brug for hjælp med gendannelseskoder. Det kan virke uskyldigt at hjælpe en ven i nøden, men pas på! Svindleren kan bruge dette trick til at stjæle dine koder og foretage køb i dit navn.

Metode 2 – Ufrivillig pengekurér:

Svindlere udvælger folk, der venter på kompensation for noget – for eksempel i forbindelse med en klage. De udgiver sig for at være fra klageafdelingen og påstår, at de vil overføre penge til dig. Pludselig overfører de et meget højere beløb og beder dig om at returnere differencen. Du ender dermed som et ufrivilligt redskab til hvidvask af penge, uden at du er klar over det.

Metode 3 – Dobbelt bedrageri:

Den tredje metode er lige så lusket, som den er smart. Svindlerne starter med at narre dig til at investere i en falsk kryptovaluta. Når du anmelder svindlen til politiet, kontakter de dig og udgiver sig for at være politiet, der efterforsker sagen. De beder dig nu om at logge ind på din netbank for at hjælpe med efterforskningen. I virkeligheden er du ved at blive offer igen, da de denne gang vil tømme din bankkonto.

Syv tips til at beskytte dig mod svindel

  1. Vær skeptisk over for enhver uopfordret henvendelse – også selv om den kommer fra en, du kender. Det kan være et svindelnummer. Du må ikke godkende koder, klikke på links eller åbne vedhæftede filer uden at være sikker på, hvem afsenderen er.
  2. Får du et opkald fra en bekendt, der beder dig om at gøre noget – som fx at indtaste koder, så læg på. Ring derefter tilbage til den person, du tror kontaktede dig, for at spørge, om det virkelig var dem, der ringede.
  3. Hav gode password-vaner. Beskyt alle dine konti med en unik adgangskode. På den måde er alle dine konti ikke i fare, hvis et af dine password bliver lækket.
  4. Brug altid totrinsbekræftelse til dine konti.
  5. Overfør ikke penge til en såkaldt “sikker konto”, hvis nogen ringer og fortæller dig, at din konto er blevet hacket. Din bank vil aldrig bede dig om at overføre dine penge til en sådan konto.
  6. Hold øje med dine bankkonti. Kontakt din kortudsteder, eller spær dit kort, hvis du ser uventet aktivitet.
  7. Opret en frivillig kreditadvarsel. Det forhindrer andre i at optage lån eller handle på kredit i dit navn.

Mest læste artikler