Danskerne bliver smartere og smartere. Det er dog ikke i kategorierne moderigtigt tøj, dyrere sko og pænere kjoler, at danskerne stikker af. Nej, det handler om såkaldte smart home-produkter, som i dag er installeret i hvert andet danske hjem. Det afslører en undersøgelse fra YouGov lavet på vegne af Netatmo. For 30 år siden var smart home-produkter – såsom smarte tv og -højtalere – ellers et luksusprodukt for de få.
Netatmo forventer nu, at andelen af “smarte” danskere vil vokse til hele 85 procent om 10 år. Smart home-bølgen har nemlig de seneste år fået vind i sejlene i takt med den massive udbredelse af smartphones og bredbånd.
Ifølge undersøgelsen, der er lavet på baggrund af informationer fra 1.003 danskere, er smart home-produkter, der forbedrer bekvemmelighed, komfort og sikkerhed i hjemmet i førersædet. Især er der størst interesse for at bringe smarte elektronikprodukter, som Smart TV og intelligente højtalere, ind i hjemmet.
Coronapandemien ændrer indkøbsvaner
Mens hver tredje dansker før coronapandemien var mest interesseret i at gøre deres hjem mere komfortabelt, og hver sjette øge hjemmets sikkerhed (16%), så havde færre end hver tiende et ønske om at gøre deres hjem mere bæredygtigt (9%) eller sundere at befinde sig i (7%).
Dét har ikke overraskende ændret sig under coronapandemien, hvor de fleste har tilbragt væsentligt mere tid i eget hjem. Hvor kun én ud af 20 (5%) ønskede smart home-produkter til styring eller måling af luftkvaliteten før pandemien, er luftkvalitet og sundhed nu noget hver sjette dansker (16%) går op i. Det samme gælder hjemmets bæredygtighed, som 12% er blevet mere bevidste om.
